En lång trappa leder upp mot ett starkt ljus genom glasdörrar. Bilden symboliserar att det finns steg att ta – så här kan du agera när du fått ett inkassokrav.

Så här gör du om du fått ett inkassokrav

För att slippa extra kostnader och onödiga konsekvenser, som till exempel att hamna hos Kronofogden, är det av största vikt att du agerar snabbt när du fått ett inkassokrav.

Betala

Kontrollera att beloppet och uppgifterna stämmer. Om du undrar över något är du alltid välkommen att höra av dig till oss på telefon 063-453 03 35 eller skicka ett e-postmeddelande på info@alpidus.se

Stämmer uppgifterna så betala med det medföljande inbetalningskortet. Då avslutas ärendet direkt.

Om du har problem med att betala hela beloppet på en gång, kan du alltid höra av dig till oss så sätter vi upp en avbetalningsplan.

Vänta inte med att höra av dig, utan gör det så snabbt som möjligt för att slippa riskera att ärendet går vidare.

En person håller ett betalkort framför en surfplatta. Bilden symboliserar att du kan välja att betala ett inkassokrav digitalt för att lösa situationen.

Bestrida

Om du anser att kravet är felaktigt måste du bestrida det skriftligen. Du behöver vara tydlig med varför du inte godkänner skulden. 

Du skickar din invändning antingen via:
e-post: info@alpidus.se

eller brev till adress: 
Alpidus Inkasso
Box 168
831 22 Östersund

En person skriver på ett dokument med penna vid ett bord. Bilden symboliserar att du har rätt att agera – till exempel bestrida ett inkassokrav skriftligt.